
Het merk
The Red Light District is als merk sterker dan het merk ‘Amsterdam’.
Dat weet ik omdat menigeen geen idee heeft waar Amsterdam ligt. Dat is meestal de eerste vraag als je op reis bent. Maar voeg ik er dan aan toe dat ik in de rosse buurt woon, dan lichten de ogen verheugd op: ‘Aaah yes! The Red light District!’
Dierentuin
Gek genoeg werkt het verheugend, als iemand je stad herkent. Al is het maar vanwege dat stukje dierentuin met meisjes. Want zo voelt het: alsof ik in een dierentuin woon. En zo gedragen mensen zich hier ook. Ze nemen nog net geen komkommertjes mee.
Regels
Een bordje met een handleiding voor de buurt zou niet misstaan. Daar zou dan zo ongeveer deze tekst op kunnen staan:
- No photos please. The girls can get dangerous if they see your camera.
- Please stay together with your group for safety reasons.
- No feeding. The girls might get sick.
- Do not shout at the girls or make fun of them in any way. This will jeopardize your safety and the tourleader cannot be held responsible for any consequences.
- Don’t spit or tap on the window. The girl might get angry.
- Don’t peek through the crack in the curtains. Respect the business.
- When paying a visit to a girl, do pay in advance and negotiate on forehand.
- The average work time for a girl is 8 mins. The group will wait for you.
Verveling
Als je een rondje googled op ‘Rosse Buurt’ zijn dit de do’s en dont’s die je tegenkomt. Ik heb de lijst wat aangevuld ter opfleuring, maar toch … het blijft opmerkelijk.
Gegeven het feit dat de meeste mannen níet bij een meisje naar binnen gaan, stel ik mijzelf de volgende twee vragen:
- Vervelen wij ons misschien?
En: - Wat is er zo interessant aan een vrouw achter glas in haar ondergoed?
Wat voor handleiding zou er in jouw buurt kunnen hangen? Vertel! Overtuig me voor heel eventjes dat de wereld niet gek is!